Your HEART:Your PASSION:Your DREAMS

MAC YANG ISTIMEWA

Isnin, Ogos 24, 2009

Puasa Ke-3

Assalamualaikum...
.
Hari ke-3 puasa, alhamdulillah sy masih dpt jalankan ibadah ini. Semuanya berjalan lancar even ada sengal sana sini. Arini ari pertama keje utk bulan ramadhan ni. Suasana di opis biasa2 aje. Sampai ujung bulan ni sy masih masuk keje jam 8am-5pm. Tp bulan depan sy nak tukar utk ramadhan ini je kpd 7.30am-4.30pm. Saja nak balik awal even lom tentu sy akan memasak. Tgk keadaan jln raya di putrajaya ni ptg tadi, sy tak sanggup nak duduk lama2 dlm bas. Padahal jarak umah & opis seciput aje. Tu belum lagi masa yg terbuang utk menunggu bas. Semuanya tu amik masa dlm sejam, baru lah sy dpt jejak kaki kat umah. Kalu En.Din balik awal, leh lah amik sy. Tp kalu dia sendiri pun hampir kul 7pm baru muncul depan umah, malas lah sy nak menunggu dia.
.
Utk hari ke-3 jgk, tiada apa juadah yg menarik buat kami. Semuanya biasa2 aje tp kami tetap bersyukur dgn rezeki yg ada. Hari pertama berbuka puasa kira ok lagi coz berbuka kat umah mertua. Menunya roti jala (request by En.Din), kari ayam, sambal sotong kering, sayur goreng, & kuih muih kiriman jiran. Hari kedua lak, sebab sy dah tersentap dgn En.Din pagi tu tak de lah kami ke pasar. So ptg tu pi carik lauk pauk kat param putrajaya, tp kebanyakannya tak berkenan di hati. Tp beli jugak asam pedas ikan pari seketul & ikan cencaru sumbat coz nasi dah masak. Mujur sy ada wat cucur udang so kami makan tu je lah. Arini pulak sy request pd En.Din belikan nasik ayam & En.Din lak hanya makan bubur lambuk kiriman bos dia. Mujur jugak sy ada beli murtabak kat cafe opis. Kata En.Din, dia tak lalu nak makan bulan2 puasa ni. Tp kan memang dia sokmo gitu. Kalu sy masak pun dia hanya makan skit aje. susah nak tgk dia tambah nasi. tahun2 sudah pernah dia hanya teguk air aje kat opis then bila sampai umah terus tak lalu makan. Sudahnya mlm tu perut dia langsung tak jamah apa2 makanan.
.
Errmmm..oklah sy nak buat keje umah dulu. sambil tu nak pikir apa nak masak utk sahur ni....
.

2 hati ingin berkata:

kak ina kl berkata...

salam dan selamat menyambut bulan ramadhan yang mulia..alah..makan tak ramai beli ajelah ataupun msk simple dimple..lagi sedap..

CuTeMiUt78 berkata...

selamat berpuasa.. semoga ibadah puasa kali ni lebih diberkati.. :D